expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
as l0ng as i breath...may G0d bless us...

Saturday 13 December 2014

Syarah Hadis Jibril ( Bab Mukadimah)



Kita mulakan dgn menyebut hadisnya yg berbunyi :
Maksudnya :

Drpd Saiyiduna Umar r.a beliau berkata: ketika kami sdg duduk disisi Rasulullah s.a.w pd suatu hari, mncul sorg lelaki yg mengenakan baju yg sgt putih dan berambut sgt hitam,tidak nmpak pdnya bekas2 pjalanan jauh dan tidak ad seorg pun di kalangan kami yg mengenalinya. Hingga kemudian dia duduk dihadapan Nabi dan meletakkan kedua lututnya kepada lutut Baginda dan meletakkan kedua tgnnya dibatas pehanya(iaitu duduk penuh adab).

Lalu beliau berkata:
Wahai Muhammad,beritahukan aku ttg Islam?

Maka bersabda Rasulullah SAW: Islam itu adalah engkau bersaksi bahawa tidak ada Tuhan yg disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad adalah utusan Allah, engkau mendirikan solat, menunaikan zakat, puasa di bulan ramadhan dan menunaikan haji bagi yg berkemampuan.

Kemudian dia berkata: Benarlah engkau.

Kami kehairanan kerana dia yg bertanya dan dia juga yg membenarkan.

Kemudian dia bertanya lagi:
Khabarkan aku ttg Iman.

Lalu Baginda bersabda: Bahawa engkau beriman kpd Allah,malaikat2 Nya, kitab2 Nya, rasul2 Nya dan hari akhirat serta engkau beriman kpd takdir (ketentuan) yg baik dan yang buruk.

Kemudian dia berkata: Engkau benar. Ceritakan kpdku ttg Ehsan.

Lalu Baginda bersabda: Ehsan itu adalah engkau beribadah kpd Allah seakan akan engkau melihat Nya dan jika engkau tidak melihat Nya maka sesungguhnya Dia Maha Melihat engkau.

Kemudian dia berkata: Beritahukan aku ttg hari Kiamat (bila akan berlaku)?

Baginda bersabda: Yang ditanya tidak lebih tahu dari yang bertanya.

Dia berkata: Kalau begitu ceritakan kpd aku tanda2 nya.

Baginda pun bersabda: Bahawa seorang hamba akan melahirkan tuannya,dan kamu akan melihat seorang yg bertelanjang(iaitu tidak mempunyai pakaian yg cukup) berkaki ayam, (hanya mengambil upah) menggembala kambing, (kemudian) mereka berlumba lumba membina bangunan tinggi.

Setelah itu, pemuda tersebut berlalu dan aku terdiam sebentar.

Kemudian Baginda bertanya: Tahukah engkau siapa yg bertanya itu?

Aku berkata: Allah dan RasulNya lebih mengetahui.

Baginda bersabda: Dia adalah Jibril yg dtg kpd kalian (bertujuan) mengajarkan kalian ttg agama kalian.

(Riwayat Muslim)

 Ketahuilah bahawa hadis ini sebagaimana ia meliputi 3 rukun dlm agama iaitu : Islam, Iman dan Ehsan. Maka ia turut mencakupi tiga cabang ilmu:

1. Ilmu Feqah, iaitu ilmu berkenaan hukum hakam syara' secara praktikal yg difardhukan oleh Allah SWT utk dilaksanakan oleh setiap kaum muslimin dan muslimat.

2. Ilmu tauhid, iaitu perkara yg wajib menjadi pegangan akidah setiap mukallaf drpd perkara2 Ilahiyyat(keTuhanan), Nubuwwat(kenabian), dan Sam'iyyat(perkara2 ghaib yg tidak ketahui melainkan apa yg dikhabarkan oleh Allah dan Rasul)

3. Ilmu tasawuf iaitu, ilmu berkaitan akhlak hati yg mana wajib ke atas setiap hamba utk memperhiaskan diri dgn nya drpd perkara2 yg menyelamatkan nya drpd api neraka dan menyucikan hati dgn nya drpd perkara yg membinasakan.

Maka ketiga tiga ilmu ini wajib bg setiap mukallaf mencari dan mempelajarinya, serta tiada rukhsah(keringanan atau alasan) utk meninggalkannya.

Sabda Baginda SAW: Tuntutlah ilmu walau ke negeri China. Sesungguhnya menuntut ilmu itu wajib utk ke atas setiap muslim.
( Riwayat 'Abdul Barr )

 Majlis Taalim Darul Murtadza
 Habib Ali Zainal Abidin


Written by Haura Jannah <3

No comments: