expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
as l0ng as i breath...may G0d bless us...

Monday 15 December 2014

HADIS 10 : TIDAK DITERIMA KECUALI YANG BAIK


Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra, dia berkata bahawa Rasulullah saw bersabda: 

“Sesungguhnya Allah itu Zat yang Baik, tidak menerima kecuali yang baik. Dan sesungguhnya Allah memerintahkan kepada orang-orang Mukmin apa yang diperintahkan kepada para Rasul. Allah Taala berfirman: “Wahai para Rasul, makanlah dari makanan yang baik-baik dan kerjakanlah amal yang soleh.” Allah juga berfirman: “Wahai orang-orang yang beriman, makanlah di antara rezeki yang baik-baik yang Kami berikan kepada kalian.” 

Lalu Rasulullah saw menyebut seorang lelaki yang mengadakan perjalanan begitu jauh sehingga rambutnya kusut dan berdebu. Dia menghulurkan kedua tangannya ke langit (seraya berdoa): 
“wahai Tuhanku, wahai Tuhanku.” Sedang makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan dikenyangkan dengan barang yang haram. Maka bagaimanakah akan diperkenankan doanya?” 

(HADIS RIWAYAT MUSLIM)

Hadis ini diriwayatkan ole Imam Muslim dalam Kitab Zakat (Bab: Ditermanya sedekah dari usaha yang baik dan keharusannya untk menjaganya) nombor 1015.

KEDUDUKAN HADIS

Hadis ini adalah merupakan landasan dari beberapa kaedah dan pembinaan hukum Islam. Ia menjadi landasan dari perintah memperolehi yang halal dan meninggalkan yang haram, ia memiliki manfaat yang luas dan peranan yang tinggi dalam mewujudkan masyarakat Islam, yang mana di dalamnya seseorang itu mencintai saudaranya seperti mencintai dirinya sendiri dan tidak menyakiti saudaranya sebagaimana dia tidak suka disakiti oleh orang lain. Tidak melanggar batas-batas syariat, sentiasa mencari yang halal yang penuh berkah dan kebaikan dan dia hidup bersama orang lain dalam ketenangan dan ketenteraman. 

INTISARI HADIS 

1. Sedekah dengan sesuatu yang haram itu tidak diterima Allah SWT.
2. Perintah supaya ikhlas dalam beramal.
3. Anjura supaya berinfaq dengan yang halal dan larangan berinfaq dengan yang haram serta diperbolehkannya makan makanan yang baik-baik.
4. Makan makanan yang baik-baik dengan maksud agar sihat dan kuat badannya, sehingga dapat menjalankan ibadah dan mendapatkan pahala.
5. Dalam hadis ini dijelaskan syarat-syarat diperkenankan doa dan perkara-perkara yang menyebabkan tertolaknya doa.
6. Sebab-sebab diterimanya doa adalah makan makanan yang halal dan menjauhi makanan yang haram.
7. Disunatkan mengangkat kedua belah tangan ketika berdoa.
8. Disyariatkan agar doa itu dilakukan berulang-ulang kali dengan disertai menyebut nama-namaNya
9. Diperbolehkan makan makanan yang baik dalam syariat umat yang terdahulu.

TAFSIR HADIS

Hadis ini menerangkan bahawa Allah SWT Maha Sempurna dan Maha Suci dari segala sifat kekurangan. Maka seseorang hamba itu tidak boleh mendekati Allah SWT dengan sedekah dari barang haram dan syubhat atau makanan yang tidak baik.

Allah membenarkan orang-orang yang beriman memakan makanan yang baik-baik, sebagaimana Dia memperbolehkannya bagi para Rasul. Disertai dengan amalan soleh dan bersyukur kepadaNya atas segala nikmatnya.

Kemudian nabi saw menjelaskan bahawa Allah SWT menyukai sedekah dengan sesuatu yang baik-baik dan tida menyukai perbuatan kecuali yang baik-baik. Lalu Nabi saw memberikan perumpamaan sebagai peringatan bagi umatnya agar menjauhi perkara-perkara yang haram. 

Baginda berkata: “Seseorang yang melakukan perjalanan yang jauh, mengikuti jalan Allah SWT seperti menunaikan haji, berjihad dan mencari nafkah dalam keadaan rambutnya yang kusut berubah warnanya kerana jauhnya perjalanannya, lalu dia menadahkan tangannya ke langit seraya berdoa kepada Allah SWT dengan merendahkan diri di hadapanNya. 

Meskipun demikian doanya tidak diperkenankan kerana pekerjaannya tidak halal.” Maka setiap mukmin hendaklah menghindari perkara-perkara yang boleh menyebabkan doanya tidak diperkenankan.

Semoga bermanfaat . Wallahualam 
Prepared by: Cik Muda

No comments: