expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>
as l0ng as i breath...may G0d bless us...

Saturday 13 December 2014

HADIS 9 MENGAMBIL YANG MUDAH DAN MENINGGALKAN YANG SUSAH


Diriwayatkan dari Abu Hurairah Abdur Rahman bin Shakhr ra, dia berkata, aku telah mendengar Rasulullah saw bersabda: 

“Apa yang aku larang ke atas kalian, maka kalian tinggalkanlah dan apa yang aku perintahkan kepada kalian maka kalian laksanakanlah sesuai dengan kemampuan kalian. Kerana sesungguhnya orang-orang sebelum kalian ditimpa kecelakaan disebabkan banyaknya pertanyaan dan perselisihan mereka terhadap para Nabi mereka.” 

(HADIS RIWAYAT AL BUKHARI DAN MUSLIM)

Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Al Bukhari dalam Kitab Al-I’tisham bil-Kitab was-Sunnah (Bab: Meneladani sunnah Rasulullah saw ) nombor 6777. Dalam Kitab Sahih Muslim terdapat dalam kitab Al-Fadha’il (Bab: Mengagungkan Rasulullah saw, tidak banyak memperbanyak bertanya tentang hal-hal yang tidak penting), nombor 1337.

KEDUDUKAN HADIS

Para ulama menyebutkan bahawa hadis ini memiliki kedudukan dan faedah yang sangat tinggi sehingga hadis ini sangat penting untuk dihafal dan dibahas. 
Imam An-Nawawi berkata dalam Syarah Muslim ketika membahas berkenaan hadis ini: “Hadis ini adalah merupakan kaedah-kaedah Islam yang penting, bukti kemampuan Rasulullah saw, untuk mengungkapkan maksud dengan ringkas tetapi padat, yang merangkumi di dalamnya berbagai hukum yang tidak terhitung.”

Ibnu Hajar Al-Haitami berkata dalam Syarah Arba‘in: “ Ini merupakan hadis yang tinggi nilainya berkenaan dengan kaedah-kaedah dan rukun Islam, maka seeloknya hadis ini dihafal dan diambil perhatian terhadapnya.” 

Di samping kedua-dua pernyataan yang dikemukakan di atas, masih terdapat banyak lagi pernyataan para pensyarah hadis lain yang menunjukkan betapa pentingnya kedudukan hadis ini. Kepentingan kedudukan hadis ini adalah kerana ia memberi arahan supaya memberikan komitmen dengan syariat Allah Azza wa Jalla yang berkaitan antara perintah dan larangan, peringatan agar tidak melampui batas-batas yang telah ditetapkan dalam Kitabullah dan apa yang diterangkan oleh RasulNya tanpa berlebihan dan mengambil mudah, tidak terlalu ketat dan tidak terlalu longgar.

Keutamaan hadis ini akan kelihatan setelah perbahasan berikut ini akan terungkap makna dan tujuannya, serta akan jelas kebenaran perkataan para ulama yang membahaskan.

SEBAB MUNCULNYA HADIS INI

Sebab munculnya hadis ini adalah sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam kitab Shahihnya dari Abu Hurairah ra, dia berkata: “Rasulullah saw berkhutbah kepada kami:
“Wahai manusia! Allah telah mewajibkan haji, maka tunaikanlah haji. “Maka seorang lelaki bertanya: “Adakah setiap tahun, wahai Rasulullah?” Rasulullah saw terdiam sehingga lelaki itu mengulangi pertanyaan sebanyak tiga kali, maka Rasulullah saw berkata: “Kalaulah saya mengatakan “ya”, maka haji itu pasti diwajibkan setiap tahun dan kalian pasti tidak mampu.” Kemudian Baginda meneruskan: “Tinggalkanlah apa yang saya tinggalkan bagi kamu sekalian. Sesungguhnya kebinasaan orang-orang sebelum kalian adalah kerana terlalu banyak bertanya dan ingkar dengan perintah Nabi mereka. Jika saya perintahkan kalian dengan sesuatu maka kerjakanlah semampunya dan apabila saya melarang kalian dari sesuatu maka tinggalkanlah.” Kitab Al –Haj (Bab: kewajipan haji sekali dalam seumur hidup) nombr 1337.

Terdapat keterangan bahawa yang bertanya adalah Al-Aqra’ bin Habis ra. Ibnu majah meriwayatkan di dalam kitab Sunannya, dari Ibnu Abbas ra: “Sesungguhnya Al-Aqra bin Habis bertanya kepada Rasulullah saw, “Wahai Rasulullah saw, haji setiap tahun atau sekali dalam seumur hidup?” Rasulullah menjawab, “Sekali dalam seumur hidup. Barangsiapa yang mampu maka kerjakanlah yang sunnah.” Kitab Al-Haj (bab: Fardhu Haji) nombor 2886.

Dalam riwayat Abu Daud: “Barangsiapa yang menambah, maka dia adalah sunnah”, (nombor 1721). Dalam Kitab Al-mustadrak: “Barangsiapa yang berkehendak, maka dia mengerjakan ibadah sunnah.” (Awal kitab Manasik).
Dikatakan bahawa peristiwa ini terjadi pada Haji Wada’ ketika Rasulullah saw sedang berkhutbah menjelaskan kepada manusia tentang agama Islam dan mengajarkan tentang ibadah-ibadah yang fardhu dalam Islam. 

INTISARI HADIS 

1. Perintah supaya taat kepada suruhan dan larangan.
2. Larangan lebih keras daripada suruhan, kerana larangan tidak mengenal erti keringanan untuk sekadar kemampuan.
3. Orang yang tidak mampu mengerjakan sesuatu kewajipan atau sebagainya, jatuhlah kewajipan itu, sama ada sebahagian atau seluruhnya. Allah SWT tidak membebani jiwa kecuali sesuai dengan kemampuan.
4. Larangan daripada banyak permasalahan yang dapat memberatkan dan membebani diri serta menimbulkan fitnah keragu-raguan dan kelalaian atau ketidakmampuan melaksanakannya. Adapun bertanyakan sesuatu urusan Al-Din atau dunia yang terjadi di antara manusia adalah diharuskan.
5. Peringatan bagi umat islam agar tidak bertentangan dengan suruhan Nabi saw (Jawami’ul-kalim adalah perkataan-perkataan Nabi saw yang pendek-pendek tetapi mengandungi muatan ajaran yang luas dan dalam) sebagaimana yang telah terjadi pada umat-umat sebelum mereka agar tidak binasa terhadap mereka yang telah binasa.

TAFSIR HADIS

Hadis ini merupakan salah satu dasar agama dan termasuk jawami’ul kalim (maksudnya, menambah atau mengurangi apa yang telah disunnahkan oleh Nabi saw seperti mengada-adakan yang tidak ada tuntutannya dalam Islam). Rasullulah saw memberi petunjuk kepada kita bahawa apabila Baginda melarang sesuatu, kita harus meninggalkannya secara mutlak tanpa ada pengecualian. Apabila baginda menyuruh sesuatu, hendaklah kita melaksanakannya menurut kemampuan kita dan baginda tidak bermaksud memberati atau membebani kita, ini adalah di antara kemudahan Ad dinul Islam. 

Memang Allah SWT tidak membebani jiwa kecuali yang sesuai dengan kesanggupannya. 
Kemudian Nabi saw, memberikan isyarat sebagai pelajaran bagi kita agar tidak menjadi seperti sebahagian umat di masa lampau yang telah bertentangan dengan suruhan Nabi mereka dan banyak bertanyakan perkara-perkara yang dapat memberatkan mereka. Maka Allah SWT menimpakan kebinasaan kepada mereka. 

Oleh kerana itu janganlah kita sebagai umat Islam menjadi seperti mereka, sebab nanti kita akan ditimpa kebinasaan seperti mereka 
Allah SW berfirman maksudnya:
“Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (AdDin) Allah dan janganlah kamu bercerai-berai.....” 
(Surah Ali Imran:103)

Semoga bermanfaat. Wallahualam.. 

Prepared by: Cik Muda

No comments: